۱۱ بهمن ۱۳۹۲
تانکر واژگونشده حامل گازوئیل در مسیر رودخانه قشلاق سنندج، وارد سد این رودخانه شده و این اتقاقات که مکرر هم هست، هیچ تغییری در رفتار مسئولان استان کردستان ایجاد نمیکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان درباره واژگونی تانکر حاوی سوخت گازوئیل در سنندج گفت: در مورخ ۲۲ دیماه امسال تانکر گازوئیلی در نزدیکی رودخانه قشلاق سنندج واژگون شد و در این حادثه تمامی سوخت موجود در این تانکر بر زمین ریخته شد.
ناصح قادری افزود: گازوئیل موجود در این تانکر بهصورت مستقیم به داخل آب سرازیر نشد، اما در هر صورت وارد زمین و منجر به خسارت به محیط زیست شده است.
وی خاطرنشان کرد: به محض اطلاع از وقوع این حادثه و حضور در محل ادارهکل راه و شهرسازی، مدیریت بحران، معاون عمرانی استاندار و ادارهکل حمل و نقل و پایانههای استان را در جریان گذاشتیم، تا مانع ورود بیشتر گازوئیل به آب رودخانه شویم.
قادری با بیان اینکه گازوئیل به آب رودخانه با تأخیر وارد شد، تصریح کرد: چندین لکه گازوئیل بعد از مدتی روی آب رودخانه مشاهد شد.
معاون فنی ادارهکل محیط زیست کردستان در ادامه مباحث مطرحشده توسط مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه این تانکرگازوئیل را از بندر انزلی برای کشور عراق حمل میکرد، اظهار داشت: این تانکر گازوئیل متعلق به شرکت نفت نبود و به یک شرکت ترانزیتی تعلق داشت و قاعدتاً نباید از این مسیر عبور میکرد.
شهاب محمدی با بیان اینکه راننده تانکر حاوی سوخت نباید از این مسیر عبور میکرد، ادامه داد: راننده به علت ناآگاهی و عدم اطلاع قبلی از این مسیر تردد کرده است.
وی یادآور شد: برای جلوگیری از ورود بیشتر گازوئیل به داخل سد قشلاق دو روز بعد از وقوع حادثه توسط شرکت مالک تانکر، نمایندگان پاکسازیکنندهای به سنندج اعزام شدند و با سوپر جاذبهای مخصوصی اقدام به جمع کردن گازوئیل از سطح آب کردند.
محمدی تأکید کرد: دریچه ورودی تصفیهخانه آب سد سنندج تراز آن از سطح آب پایینتر بوده، لذا احتمال ورود مواد نفتی به آن بسیار کم است.
وی همچنین گفت: تا زمانی که محیط زیست از آب سد نمونهبرداری نکند و صحت و سلامت آب مشخص نشود مجوز ترخیص این تانکر سوخت صادر نخواهد شد.
در ۱۴ اسفندماه سال ۸۱ یک کامیون حاوی ماده شیمیایی m.t.b.e (متیل.تریشری.بتیل.اتر) در نزدیکی رودخانه قشلاق واژگون و بخشی از آن هم وارد رودخانه شد.
معاون فنی ادارهکل محیط زیست کردستان افزود: حمل و نقل مواد زائد و خطرناک از محور سنندج به دیواندره از سال ۸۲ ممنوع شده و از آنجا که انتقال موادی چون بنزین و گازوئیل برای پمپهای سوخت استان اجتنابناپذیر بوده؛ لذا به رانندگان تمهیدات ویژهای برای عبور از این مسیر داده شده است.
در جلسه مدیریت بحران استان در هفته گذشته بر عدم عبور تانکرهای حامل مواد خطرناک و تأکید و مقرر شد پیچ خطرناک مسیر سنندج به دیواندره در اسرع وقت اصلاح شود.
محمدی خاطرنشان کرد: پیشنویسی که قبلاً توسط شرکت آب منطقهای برای مسئولیتپذیری تمامی ارگانهای ذیربط درباره عبور وسایل نقلیه حاوی مواد سوختی و خطرناک تهیه شده و تاکنون مصوب نشده بود، اما قرار است در جلسهای در هفته اخیر به تصویب برسد تا وظیفه تمامی ارگانها تعیین شود.
وی از ۱۴ مورد واژگونی کامیون حامل سوخت و موادشیمیایی در استان خبر داد و تصریح کرد: راههای استان کردستان در حد راههای روستایی بوده و تنها با توسعه راههای این استان میتوان از چنین حوادثی جلوگیری کرد.
واژگونی هشت دستگاه تانکر حاوی مواد نفتی در جادههای کردستان
معاون نظارت بر بهرهبرداری شرکت در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: طی ۹ ماهه اول سال جاری هشت دستگاه تانکر حاوی مواد نفتی در جادههای کردستان واژگون شد.
خالد سلطانی افزود: از این تعداد تانکرها محتویات چهار مورد از آنها تهدیدی برای آلوده شدن آب شرب چاهها بودند.
وی خاطرنشان کرد: با پیگیریهای مسئولان این شرکت، همکاری اداره حمل و نقل و پایانهها و مالکان تانکرها نسبت به جمعآوری مواد سوختی اقدام شده است.
سلطانی ادامه داد: تردد این کامیونها در جادههای استان همچنان ادامه داشته و بهرغم جمعآوری ناقص مواد پخششده در حاشیه جادهها و رودخانهها دستگاههای اجرایی ذیربط بهمنظور مهار انتشار آلودگیها اقدام فوری را به عمل آورند تا مردم روستا و همچنین این شرکت نیز با مشکلات آلودگی آب شرب روبهرو نشود.
وی تصریح کرد: وجود آلودگی در آب شرب، مناطق روستایی را در بلندمدت با مشکلاتی روبهرو خواهد کرد که نیاز به همکاری دستگاههای ذیربط و پایش کیفی منابع تأمین آب شرب تمام روستاها در سطح استان است.